Translate

måndag 27 maj 2013

Rekonstruktion av motorhuven tar fart

Lördagen bjöd på en tur till Uppsala för att finjustera de fyra plåtprofilerna som ska utgöra ramen till motorhuven. Dom passade rätt bra efter tillkapning, men inte tillräckligt bra. Jag behövde köra Eckold krymp och sträck för att finjustera dom. Jag fick spendera ca 20-30 minuter per plåtprofil innan dom passade perfekt mot huvens ytterplåt. Den inre kanten ska "sväva" 5 mm ifrån huvens ytterplåt och samma distans gäller för krysset.

Minsta tvingande av plåt gör att huvens ytterplåt deformeras, så passformen är viktig.







Den skarpsynte ser att det i bakgrunden står en 1800E hos Bengt. Den ska få ett nytillverkat nedre bakstycke monterat. Men det jag egentligen ville visa med bilden var ju hur plåten när den är klar linjerar 5 mm från ytterplåten.





Innan jag börjar så finriktar jag ytterplåten med mothåll och hammare på de ställen jag känner ojämnheter. För att känna ojämnheter bättre har Bengt lärt mig ett trick. Med apotekets tunna bomullsvantar på så stänger man av delar av handens känsel ( temperatur och friktion bl a ) och man känner mycket lättare var det är ojämnheter. Testa själva får ni se, det är verkligen skillnad!








Sen börjar inpassningen på allvar. Här går det verkligen åt svetstänger.

Jag ritar och finkapar ändarna och lägger små distanser av M5 gängstång för att få passformen som jag vill. Därefter skjuter jag in en kopparplåt i skarven. Sen är det bara att punkta ihop.




Närbild!

Sen kör jag samma princip för att skarva ihop alla fyra delarna till en ram. Sen är det dags för krysset.

Men nu tar M5 stumparna slut...efter en stunds letande inser jag att jag har massor av både slitna och oslitna borrar och börjar kolla med skjutmåttet. Jag får ihop 24st 5 mm borrar. Nu fick den lille ekorren ytterligare en anledning att inte slänga nåt...jag vet inte om det är positivt.

  Men dom 24 borrarna kommer nu till god användning som distanser för krysset. För att dom ska ligga kvar och krysset ska kunna hålla form som jag vill blir det tyngder ovanpå.

Sen blir det en stunds mätande för att fixera kryssets position.









När jag är nöjd och det stämmer med ursprungets position så finkapar jag ändarna och svetsar ihop.

Tricket här är att svetsa fast krysset så att det också "svävar" 5mm över ytterplåten.






Närbild igen!













 Så där!

Alltid lika kul när man kan se ett slutresultat.

...och framförallt passar det perfekt i huvens ytterplåt...jag fick knappt loss den.

Nästa gång blir det helsvetsning av skarvar och slipning av dessa.

Sen ska fyrkantsprofilerna passas in ovanpå.

söndag 26 maj 2013

SVIS Träff i solsken

Toppenväder som vanligt. Volvo-karavan från Stockholm 05.30. Jag, Micke och Jonas ....sen ansluter Jari i Eskilstuna helt sömlöst i 100 blås vid påfarten från MC D. Hade vi planerat detta hade det aldrig funkat!!!  Nu blev det magisk tajming.

Det hade varit trevligt att ansluta till Klassikers fikaträff imorse på Riddarholmen, men då hade vi ju missat fynden i Munktorp.

Fotograf Jonas Rasmusson

Vi lämnar Stockholm på väg mot Munktorp

Framme!  

Min P1800 -61

Jonas Amazon -62, Jaris 1800E och Mickes vita 1800S -65




Micke diskuterar renovering med ett par entusiaster

fredag 24 maj 2013

SVIS-träff på söndag

På söndag är det SVIS träff i Munktorp.

Micke och jag kör P1800 karavan som vanligt från Stockholm tidigt på morgonen.

Om nån vill haka på så hör av er!

Förra året som bilden togs var det toppenväder. Vi hoppas på detsamma i år

Bättre kryssförstyvning

När jag höll på med inpassning av motorhuvens stödplåtar tycket jag nog ytterplåten flexade lite trots mitt tidigare kryss. För att undvika att den vrider sig eller deformeras så beslöt jag mig för att svetsa på en ny lite kraftigare ram ovanpå det gamla krysset.

Den blev mer vridstyv och fick dessutom ett bättre stöd när den ligger upp och ned på arbetsbänken.


torsdag 23 maj 2013

Ny förstärkning i motorhuven

Rekonstruktionen av motorhuvens stomme har inletts. Efter avrostningen av ytterplåtens insida fick jag svetsa igen fyra hål till. Nu är det nog ett 10-tal hål som blivit igenlagda, men det funkar rätt bra om man lägger en kopparplåt mot baksidan och riktar försiktigt efteråt.

Sedan tidigare har jag producerat stödplåtar och kryss, men dom är att betrakta som halvfabrikat och behöver en del justering och kapning.

Först ska jag kapa de yttre sidoplåtarna med "lite" extramaterial kvar vid skarvarna.

Det är totalt fyra ytterplåtar och ett kryss som ska utgöra bottendel till själva ramen. Principen blir densamma som när jag tillverkade en ny baklucka i tidigare blogg-inlägg.







När jag passar in de tillkapade bitarna så blir det uppenbart att dom behöver justeras ytterligare lite med krymp- och sträckverktyg. På bilden till höger är det lite krympning som krävs för att plåten skall sträckas ut och ligga parallellt med huvens ytterplåt.







Dom passar riktigt bra, men som sagt, lite justering krävs innan jag är nöjd med passformen.









Jag provar med den gamla rostiga nedre högra hörnan som jämförelse och måtten ser riktigt bra ut.






Det nyklippta plåtkrysset läggs på plats och för att få en mer exakt placering så lägger jag på den gamla stommen som referens.

Exakt placering föresten.... Ni ska inte tro att gamla krysset satt exakt mitt på huven vid kontrollmätningt...det här är en prototyp och plåtslagarna på Frua verkar inte ha bekymrat sig för om det blev 10mm fel åt något håll. Kanske inget man reagerar på vid en okulärbesiktning, men huvisolering till väster tårtbit kommer inte att kunna använda samma mall som höger spegelvänd. Charmigt, eller hur!

Självklart blir återuppbyggnaden likadan. Jag kopierar alla fel och konstigheter.


Så där ja!

Allt tillklippt och inpassat.

Men eftersom jag inte har tillräckligt djup på mina krymp- och sträckverktyg får jag nog åka till Bengt för justering av plåtarna.









Efter avrostningen i Kalcinex och avsköljning med varmvatten är det ju lite svag ytrost på ytterplåten. Det kommer att fixas med denna produkt.

Bengt rekommenderar den och den är dessutom kanonbra att tvätta av med efter tennspackling.






måndag 20 maj 2013

Motorhuven är äntligen helt rostfri

 Nu har jag ägnat söndagen åt att var 30:e minut blaska runt Kalcinex på huvens insida med pensel. Framåt sen eftermiddag är den helt och hållet rostfri och jag kan spola av den med varmvatten genom högtryckstvätten. Snabbt som attan är jag på med tryckluft och varmluftspistol för att inte ytrosten skall vinna matchen.






Det första försöket i torsdags resulterade i att vätskan torkade och bildade ett grå-svart tunt skal som inte gick att stålborsta bort. Däremot gick det ganska lätta att skrapa bort med kniv. Jag konsulterade kompisen och Kalcinex-experten Janne som föreslog ett jag skulle lägga på ett nytt skikt som löser upp skalet och det var framgångsrikt.

Jag har gjort av med ca en halvliter så här långt, så det är ganska drygt.

Tricket verkar vara att hålla vätskan i flytande form och sedan skölja av

Känns bra att få detta gjort

Nu kan jag rostskyddsmåla och börja förbereda för att svetsa en ny stomme.

fredag 17 maj 2013

Transport av växelspak

Chris i USA mejlade och berättade att han har ordnat en lämplig låda att skicka växelspaken i....


- Jag skojar inte!!!








.......men det är fler Volvo-prylar som ska till Sverige.

torsdag 16 maj 2013

Kalcinex fungerar till belåtenhet

Nu har jag testat Kalcinex som rostborttagare

Resultatet är MYCKET bättre än Flüggers Fluren 33. Det är stor skillnad. Jag tror att det beror på att Kalcinex har en högre procentandel Fosforsyra.

Jag penslade på outspätt igår kväll och när det torkat imorse borstade jag av lite lätt med en stålborste.

Tips från kompisen Janne är att försöka fördröja avdunstningen med gladpack, men i mitt exempel behövdes inte det. Ett annat tips jag fått är att dränka in en wettex-duk och lägga på. Den behåller vätskan bra och "suger" fast även på lodräta ytor.




Sen är det dags att arrangera ett nytt Strip-All bad med doppvärmare som man kan sänka ned prylar i. Jag har tillsammans med kompisen Micke inhandlat ett vettigt 91 liters kärl i rostfritt med lock på skroten för det ändamålet. Det jag verkligen gillar med Strip-All är att både färg och rost försvinner och att stålytan år helt opåverkad i övrigt. Men vätskan tappar rostätande effekt med tiden och kräver värme för att fortsätta fungera som rostborttagare. Färgborttagning däremot funkar utmärkt i kall vätska.


En kollega tyckte att kärlet var mer lämpligt för att brygga öl i....hm..man kanske kan alternera lite. Då kan ni som hälsar på i garaget få smaka en nyproducerad Ale med lätt ton av Strip-All i eftersmaken. Mums!!



..och precis nu mejlade Micke in ett annat tips!  http://www.blocket.se/uppsala/AcidClean_GEL_Rostlosare___flygrostborttagare_46149098.htm?ca=11&w=3

Verkar vara baserat på Saltsyra. Nån som har testat?

onsdag 15 maj 2013

Lunchinköp

Kalcinex inhandlat på lunchen!

Nu ska jag hem och testa om det slår Fluren 33

Funderingar kring växellänkage

Jag sprang på ett lock från en Volvo Valp L3314 som jag köpte med tankegång att det borde gå att använda till X3. Fördelen jämfört med ett vanligt lock från Amazon/PV är att ett länkage med valplock borde bli lägre.

Men ett problem att lösa är att valplocket har länkage framåt istället för bakåt, men det ser ut som man kan vända stången 180 grader. Principen är att växellägena går i genom vridning av stången i kombination med rörelse framåt eller bakåt.






Så här ser valplocket ut på baksidan:














En annan variant jag funderat på är att använda ett lock anpassat för rattväxel. Vad tror ni om det?

CVI har det på hyllan för 801kr (..måste vara en hyllvärmare av rang!)  Det ser ut så här:










Spaken med kulled jag tänker använda är denna;

Sen är min tanke att konstruera en lämplig led mellan spakens anslutning och växelföraren på lådans lock


Alla funderingar och tips hur jag får till ett fungerade länkage är välkomna!!

Växellådstunneln klar

Växellådstunneln är färdigsvetsad. Det blev mer finjusteringar än jag först trodde. Men det är ju ofta så. Jag var petig med att få den symetrisk vid skarven mellan främre och bakre del. Det ser ju illa ut om den liksom svänger åt nåt håll. Det slutade med att jag fick ta fram digital vinkelhake och justera "midjan" där skarven är.

Det som kvarstår är att passa in växelspak och bygga länkage till växellåda. Jag har med körnare och ett litet hål markerat växelspakens position.

...eller växelspakarna eftersom jag vann den andra spaken på e-bay också.  Nu har jag två, men den ena är fortfarande i USA.

Någon som vill köpa en växelspak med led till en MB 230SL?  Nåja, det ordnar sig.

Banan-balken på bilden ska svetsas fast också.


....och den där sista avrostningen av huven går sådär.

Snart åker jag till Excellent och ber dom doppa den i riktiga grejer! Jag vill ju börja bygga ny stomme. Möjligen kör jag en sväng med Kalcinex först som test.

tisdag 14 maj 2013

Carrozzeria Pietro Frua, Torino, Italy

Jag fick ett kul e-mejl av en P1800 entusiast i Schweiz, Christoph Dettling. Han vill bygga en replika av en Frua prototyp med en vanlig P1800 som utgångspunkt. Inte fullt ut i alla detaljer kanske, men åtminstone de mest framträdande designelementen från prototyperna skall finnas med. 

Dessutom har Christoph besökt platsen där prototyperna byggdes i Turin och tagit jämförande foton.



På bilden till höger ser ni P958-X1 utanför verkstaden i Turin 1958 och det är Volvos dåvarande VD, Gunnar Engelau som tagit bilden.





Samma vy i Turin 2012. Bilden tagen av Christoph Dettling när han var på tjänsteresa i Turin. Det har byggts en del nya hus, men inget tvivel om att det är samma plats. Trästaketet mot järnvägen ser ut att ha fått en välbehövlig originalrenovering sedan 1958. Trevligt!







Som den nörd man är kan man också promenera omkring i området med hjälp av google maps street view. 

Adressen är Via Padre Agostino da Montefeltro 7, Torino, Italy

Man får nästan intryck av att Fruas gamla verkstad står tom utan verksamhet....kanske går att hyra?   ..nä, nu får jag ge mig!

När min bil är klar får man ju planera in en liten biltur dit...
...och jag ska INTE köra till Italien på Trelleborg Safe Star däck!



måndag 13 maj 2013

Lock över växellåda

Det blev mest trädgårdsarbete och förberedelser av båten för sjösättning denna helg. Men lite pyssel med X3 hann jag med.

Jag har förberett ett lock med X2 som förlaga.

Det blir svetsmutter M5 i falsen under och kullerförsänkt spårskruv för att matcha övriga skruvförband på X3.

X2 har en liten uppknackad kulle i locket. Jag är osäker på om detta behövs. Det får visa sig senare när jag bygger växellänkaget.







Sen har jag testat att avrosta det sista på motorhuvens insida med Flüggers motsvarighet till Nitors Kalcinex. Bägge är Fosforsyra-baserade rengöringsmedel.

Jag spädde ut Fluren 33 med ca 50% vatten.....gick inget vidare...det blev ny ytrost!


Sen testade jag att pensla på outspädd Fluren 33...och nu blev det riktigt bra (det grå partiet närmast kameran)....men det har ingen effekt på kraftigare rost.....

Men jag är väl otålig som vanligt.

Kalcinex har högre procentuell andel Fosforsyra än Fluren. Möjligen funkar Kalcinex därför bättre.

Men det luktar väldigt gott i garaget av Fluren....

Fler originaldäck!

När jag kom tillbaka från lunch idag hade kompisen Jonas handlat däck till mig på Blocket! ....och nästan samtidigt mejlar Micke samma tips!

That´s what friends are for!

Själv satt jag och åt pasta i Gallerian.....jag börjar tappa stinget!

fredag 10 maj 2013

Bakre växellådstunneln tar form

När den främre delen slutligen blivit helsvetsad och slipad var det dags att försöka forma till en bakre del där även växelspaken med kulled skall monteras.










Nu kommer trä-jiggen väl till pass igen. Papp-mall måste tillverkas så jag har något att klippa plåt efter.












Verkar ju funka, eller hur..











Jag väljer att göra bakre delen av tunneln i 1,5mm plåt eftersom växelspaken ska monteras. Det blir betydligt stadigare än 1mm.

El-saxen får jobba hårt och jag blir tvungen att spänna fast plåten för att kunna klippa kontrollerat.






 Jag får ta i ordentligt för att tvinga plåten runt jiggen och jag får till en slags grundform.

Jag tar en sväng i garaget och försöker leta upp något annat som jag kan valsa mot...ganska ofta tar man såna svängar i garaget och man kommer alltid på nåt som man kan använda som man inte har hemma!

Men idag har jag tur..




Mot en Atal-flaska på 5-liter får jag en vettig form på plåten men inte helt bra. Flaskan är lite för grov.

Sen finiktar jag mot trä-jiggen och hand-bryter lite för att bli nöjd.

När den har rätt form så ritar jag av var nederkanten mot golv ska bockas och knäcker till detta i min kantvik



Besvärligt styvt med 1,5mm, men den blev riktigt bra.

Nu kan jag finklippa kanten mot golv och fram- och baktill.







Provmonterat!

Passar riktigt bra.

Men jag är inte klar. Nu ska den få nytt lock tillverkat, fäste för växellänkage, svetsas ihop med framdelen mm.