Translate

onsdag 6 februari 2013

Baklucka Del 3

Eftersom ni är skarpsynta har ni säkert sett på tidigare inlagda bilder att även kanten i karossen runt 
bakluckan är perforerad av rost.



Den behövde definitivt bytas ut. Reparation av befintlig kant var inte att tänka på. Det hade blivit ett jäkla lapptäcke.




Fortfarande upprymd över resultatet i Eckold maskinen kändes det inte speciellt besvärligt att tillverka "ekonomi-plåtar" som ersätter den nedsänkta kanten i karossen. Jag gjorde ett nytt besök hos Bengt och med fyra st bockade L-profiler 40 x 40 mm i 1mm plåt så kunde jag börja krympa och sträcka dessa till rätt radie. Även här fick den gamla bakluckan utgöra mall.

Jag trodde först inte det var möjligt att krympa de övre hörnen som är väldigt snäva i radien. -Kör på bara, sa Bengt.  ...och det gick ju över förväntan att krympa in så mycket som behövdes.

Nu hade jag fyra stycken ämnen som fortfarande krävde lite anpassning innan de kunde svetsas på plats.

Eftersom karossen riskerade att tappa formen när jag skar bort de rostiga partierna var jag tvungen att tänka till.
Det fick bli tillfälliga stöd av L-bockad plåt som jag sträckte till rätt radie och punktade fast med svetsen ovanpå karossen. Sedan skar jag bort de sorgliga resterna av rännan runt bakluckan. De små konsolerna för bakluckans gångjärn behöll jag på plats tills vidare.

Den bakre delen med stöd för lås var redan lös när jag tog över projektet, övriga delar är bortkapade ur karossen.









Här är den bakre delen kopierad. Jag fick kraga små rör som svetsades i för dräneringen. Justera för låsets plats mitt på. Sedan är det ju små 90 graders uppvik på L-profilen. Jag lånade min takplåtslagares Sick-maskin (Tack, Kim!!) och vevade fram en anvisning i plåten som jag sedan handknackade med mothåll till 90 grader. Här behövdes fler händer och sonen fick rycka in och veva samtidigt som jag styrde plåten.
Detta är vänster sida och jag har skurit bort fästkonsolen från den gamla rostiga rännan och flyttar över den till den nyproducerade. Innan montering har den fått en snabbdusch i blästerskåpet och lite svetsprimer.

Vad är det där för konsol, tänker ni kanske..

Det är nedre fästet för den fjäderbelastade hävstången som håller luckan i öppet läge. Ni får se bild på den senare...
Hopsvetsat!
Fäste för låsbygel klar och fastsatt på den bakre delen av rännan











Innan fastsvetsning av de nya bitarna så kapade jag av övre kanten på den nya rännan och fick till slut ca 2mm kant omlott mot undersidan av karossen.

För att kunna hålla dessa mot karossen vid fastsvetsning var jag tvungen att modifiera en svetstång.
 Bakre rännan fastpunktad mot kaross i rätt läge och med nytillverkat stag mot golvet.

 Nu börjar det likna nåt! Inte färdigsvetsat, men på god väg.

Jag fick även ta bort vänster konsol för luckans gångjärn och laga den separat innan jag kunde återmontera den.

Sedan var inte radien perfekt på den övre biten och jag hade ingen lust att åka till Uppsala för 5 minuters sträckning i Eckold-maskinen...så det blev två snitt med kapen och lite extra svetsning istället.
Äntligen är kanten i karossen klar och på plats!

Jag räknade inte timmarna för detta moment som tur var.....det blev ganska många.




Fortsättning följer..

1 kommentar:

  1. Vilket nöje att få följa dina framsteg med P958-X3, det är dagens höjdpunkt att få läsa dina uppdateringarar. // P1800ES-73

    SvaraRadera